perjantai 5. huhtikuuta 2013

Yläaste! Yllättävää... :)

Anteeksi etten ole hetkeen päivittänyt blogiani. Tai eihän edellisestä päivityksestäni ole kovinkaan kauan, mutta päivitys tahtiini nähden aikaa on jo ehtinyt vierähtää. Sain kuulla erittäin huonoja uutisia ja se veti minut lamaannuksen kautta totaallisen voimattomaksi. Äidilläni on syöpä. Mahtavaa, eikö näitä kipuja voisi jo vähentää? Melkoista tykitystä on viimevuodet olleet. Nyt olen jutellut omahoitajani ja psykiatrini kanssa ja lääkitystä on lisätty. Pääsin siis takaisin rakkaille sivuilleni.

Kivun määrä ei ole vakio.

Päivityksissäni saattaa äitini sairaus vilahdella tästä eteenpäin. Äitini on minulle elämänlanka, se joka pitää minua paikoillani ja suunnattoman rakas. Tämä on jo toinen kerta kun äitini on käymässä sotaan isoa S:ää vastaan, tällä kerralla vaan laatu on eri. Pelko on suuri. Toivotaan parasta joka tapauksessa, vaikka olenkin huono näkemään asioita positiivisessa valossa. Pakko yrittää.



Nyt kuitenkin eteenpäin aiheessa. Vuorossa siis yläaste. Mistä sitä alottaisi? No vaikka...
Yläasteelle tultaessa olin jo lähestulkoon eristetty ikätovereitani kiusaamisen takia. Minua piinannut opettaja tietenkin vaihtui yläasteen kiertavän luokkasysteemin tullessa tilalle. Olin kolmetoista vuotias ja ottanut asenteen suojaksi kiusaamista vastaan. Koska olin verbaalisesti lahjakas, laitoin suullisesti kiusaajille kampoihin. Pukeuduin mustiin bootseihin, revittyihin housuihin, niitteihin, ketjuihin, hakaneuloihin ja minulla oli violetit hiukset. En kuitenkaan ollut häirikkö. Pidin koulusta ja opiskelusta joten yleisesti minulla oli ihan hyvät välit opettajiini. Jos minua ei kammattu vastakarvaan, oli kanssani helppo tulla toimeen. Yksinäisillä välitunneilla kuuntelin musiikkia ja luin kirjoja. Olin kirjojen suhteen kaikkiruokainen, mutta erityisesti runoteokset ja filosofien esseet kiinnostivat minua. Tietenkään en huokuttanut yhtään uusiakaan tuttavuuksia, kun käyttäytymiseni ja ulkonäköni olivat niin erottuvia siitä "yleisesti hyväksytystä".

Sitten luokallemme siirtyi uusi oppilas, Alma. Alma ei myöskään sopeutunut joukkoon kovin helposti. Hän oli herkkä, hullun ujo tyttö, jota oli kiusattu koko kouluajan ja jonka perhe oli hajalla. Hän oli viettänyt aikoja perhekodeissa sisariensa kanssa koska vanhemmat olivat kyvyttömiä huolehtimaan heistä. Löysimme tisistamme jotain samaa. Täytyy sanoa että meillä oli todella hauskaa! Alman huumorin taju oli aivan uskomaton ja nauru tarttuva kunhan ujouden läpi ensin pääsi. Ennen hiljaisista välitunneista tuli pian hysteeristä naurua ja musiikin luukuttamista. Me pidimme samoista asioista (Almakin kirjoitti), samanlaisesta musiikista ja jopa taustoissamme oli tietynlaisia yhtäläisyyksiä. Olimme erottamattomat. Alma teki elämästäni siedettävää.

Samaan aikaan kotielämässämme oli noussut uusi uhka. Yhden ystäväperheemme tytär oli tullut äitini luokse kertomaan, että häntä käytettiin seksuaallisesti hyväksi. Tekijä oli hänen oma vanhempi veljensä. Tässä vaiheessa tyttö oli jo aikuinen, naimisissa ja hänellä oli omakin tytär. Siksi hän olikin niin kauhuissaan; koska oli alkanut huomata hyväksikäytön jälkiä omassa tyttäressään. Äiti kehotti hakeutumaan poliisille ja pitämään tytön kaukana enostaan, minkä he tekivätkin.

Tytön perhe ei kuitenkaan katsonut kehoitusta hyvällä. He eivät suostuneet näkemään totuutta ja syyttivät äitiäni valehtelusta ja että hän oli harhaanjohtanut heidän tyttärensä. He väittivät että äiti oli perustanut jonkin satanistisen kultin johon oli johdatellut heidän tyttärensä perheineen. Äitini oli kuulemma ylipapitar. He syyttivät äitiä lasten hyväksi käytöstä ja väitti äidin ja isän käyttäneen minua ja veljeäni hyväksi. Syytteitä lensi puolin ja toisin. Oikeuden käynti kaikkine syytteineen kesti yli kahdeksan vuotta! Se on suomen oikeuslaitokselle jo paljon. Minäkin annoin todistuslausuntoni, että ei, minun perheeni ei TODELLAKAAN ole käyttänyt minua hyväksi eikä ketään muutakaan.

Loppujen lopuksi perheemme voitti tietenkin jokaisen syytteen ja rangaistukset tippuivat toiselle osapuolelle, mutta kaikki oli ohi, olin jo lukiossa. Joten Yläasteella stressitasot perheessämme olivat todella korkealla. Pelotti mennä kaupoillekin. Kerran sain juosta kauppakeskuksen halki kiljuva nainen perässäni. "Muista johanna, ettei sun tarvitse mennä pimeän puolelle! Sun äitisi on SYNTINEN, KUULITKO! Koko perheen pitäisi hävetä!!" Akka huusi kuin viimeistä päivää ja minä soitin poliisille ennen kuin sain naisen pois kimpustani.

Äitini ja isäni kuuluivat seurakuntaan, heidät heitettiin sieltä ulos koko hässäkän takia koska "julkisuus" oli huonoa ja koska toinen perhe panetteli meitä niin paljon että juorut levisivät kuin kulovalkea. Seurakunta päätti heittää meidät ulos koska toinen perhe oli Suuri Lahjoittaja, raharikkaita kun olivat. Opin nopeasti, että seurakunnat ovat täynnä valtaa ja rahaa eivätkä hengellisyyttä. Tähän johtopäätökseen minä tulin. En väitä että kaikki seurakunnat olisivat näin korruptoituneitta, mutta koska ihmiset pyörittävät seurakuntia, ja uskoni ihmiskuntaan on karissut, en kykene näkemään näissä rakenteissa enää mitään hyvää. Pahoitteluni.

Joten siis koulu ja Alma olivat valoa tunnelissani. Olimme kummatkin masentuneita. Almalla alkoi olla suuri viehtymys neuloihin jo tässä vaiheessa, sen olisi ehkä pitänyt varoittaa minua. Alma etsi ja mietti keinoja saada päätä sekaisin. Kaikki alkoi suhteellisen viattomasti, ikäänkuin leikkinä, Vähän pöllittyä viina. Pari tupakkaa. Mietiskelyä pillereiden vaikutuksista. Huhuja yskänlääkkeistä. Sitten muka hauskasti kymmenisen allergialääkettä. Ja sitten buranaa ja siitä se lähti. Hengailin Alman kanssa juna-asemilla ja pian meille myytiin ensimmäiset pillerit. Kaikki jatkui tasaista tahtia alaspäin. Käytin kuitenkin aineita aina hieman maltillisemmin kuin Alma. Almalla näytti olevan periaate, kaikki tai ei mitään.

Koko kahdeksas luokka meni aika sumussa. Numeroni kokivat vain pienen notkahduksen. Kävin tunneilla juuri sen verran kuin tarvitsi. Minun ei tarvinnut opiskella saadakseni hyviä numeroita kokeista, koska olin lukenut niin paljon eri aiheiden kirjallisuutta. Almalla kuitenkin nuperot tipahtivat rajusti. Alma myös pinnasi enemmän. Päivät olivat tylsiä ilman almaa mutta olin alkanut löytää jotain hyvää itsestäni. Kirjoittamisen. Se oli jotain jota todella osasin. Ysin tullessa aloin viettää enemmän ja enemmän aikaa ilman aineita, koska kirjoittaminen aineissa ei koskaan tuottanut hyvää materiaalia mikäli nyt kykenin kirjoittamaan. Alma taas oli enemmän ja enemmän aikaa poissa.



Tutustuin yhteen luokkalaiseeni ja aloin viettää aikaa hänen kanssaan. Niina oli älykäs ja järjestelmällinen, jotain sellaista jota olin jo alkanut kaivata. Hän tutustui kirjoituksiini ja sanoi että voisin jatkaa sillä tiellä myös lukiossa. Kai sitä nyt olisi jotain äidinkielen lukioitakin. (Heureka!) Kunnianhimo oli sytytetty. Löysinkin pian täydellisen vaihtoehdon: luovan kirjoittamisen lukio. Asuminen oli internaatti muotoista (sisäoppilaitos) ja koulu sijaisti yli 200 km päässä nykyisestä kodistani. Se olisi yhtä hyvin voinut olla taivas. Pois tuhoavista ympyröistä, paikka jossa voisi alkaa itsenäistymään, ja jossa uppoutua kirjoittamieen. Täydellinen.

Tosin hakeminen oli vaativaa. Ensin lähetettiin väh. kolme tekstiä jotka arvioitiin. Sitten eteenpäin pääseneet pääsivät ryhmähaastatteluun ja lopulta yksilö haastatteluun. Kuukautta ennen koulun alkua tulisivat vastaukset siitä pääseekö sisään vai ei. Pelotti hirveästi mutta olin jo valinnut sen tien. Niinpä valmistelin tekstit ja lähetin ne. En hakenut mihinkään muuhun lukioon, tai ammattikouluun koska olin niin ehdottomasti päättänyt että tuo koulu olisi minun paikkani. Aloin puhua asiasta ja ehkä tulevasta muutostani äidilleni. Olihan se melkoinen järkytys hänelle, muttä hän ymmärsi valintani. (Sitä en kertonut että en ollut muihin hakenutkaan.

Samalla aloin tehdä keikkatöitä lastenhoitajana ja ties missä. Minulla oli jonkun verran säästöjä ja päätin hankkiä lisää. Olin nimittäin päättänyt lähteä yhdeksännen luokan päätyttyä interrailille. Tähän mennessä olette varmaan huomannut sen, että osaan olla todella päättäväinen ja suorastaan jääräpäinen jos saan jonkun idean tarpeeksi vahvasti mieleeni. Niinpä minä raadoin. Suunnittelin matkareittini ja esittelin idean äidilleni. Siitähän oli sota syntyä. Onneksi äiti rauhoittui kun kuuli etten suinkaan ole yksin lähdössä. Mukaani tulisi Pilvi, pitkäaikainen perhe tuttu. Ikää Pilvillä oli 23, joten hän voisi pitää minusta huolta. Tiedän hyvin ettei monikaan vanhempi olisi antanut lupaa silloinkaan, mutta äitini oli melkoinen rohkelikko ja radikaali itsekin, ja hän luotti Pilviin. Ja hän luotti myös minuun. Joten äitini lupasi että saisin lähteä jos hankkisin rahat itse. Joten minä tein töitä. Ja minähän keräsin ne rahat! Lähtö häämöttäisi seuraavana päivänä koulun päättäjäistä, Runollista! :)

Sitä ennen kuitenkin sain kutsun haastatteluihin kirjoittajakouluuni. Äitini kyyditsi minut sinne. Ryhmä haastatteluni meni mielestäni ihan hyvin. Yksilö haastatteluissa oli todella kiperiä kysymyksiä. Siellä kysyttiin esimerkiksi sitä antaisinko luokkalaiseni ilmi huumeiden käytöstä opettajille. Vastasin rehellisesti: En paljastaisi vaan kokeilisin puhua tyypille itselleen. Jos koulunkäynti huonontuisi opettajat varmaan itse huomaisivat jotain, koska kyseinen koulu on niin pieni (vain päälle 50 oppilasta). Mutta en myöskään suojelisi tekiää paljastumiselta.

Kun haastattelu päättyi kipusin äitini autoon ja itkin koko kotimatkan. Olin totaallisen varma että olin pilannut kaikki mahdollisuuteni opiskelupaikkaan typerällä suoruudellani. Olin jonkun aikaa maassa mutta sitten päätin haistattaa koko hommalle paskat. Olin lähdossä interrailille 16 vuotiaana, olihan sekin jo jotain.


Siinä taas tämänkertainen päivitykseni. Tarinaa tuntui riittävän. :D Seuraavankerran aloitamme lukio aikaa. Ne vuodet olivat monella tapaa elämäni parhaimpia ja pahimpia. Mutta niistä lisää seuraavalla kerralla.

1 kommentti:

  1. Olen todella pahoillani siitä että äitisi on sairastunut. Toivottavasti koko perheenne saa paljon tukea ja hoidot auttavat. Kirjoituksestasi päätellen olet kokenut jo liikaa vastoinkäymisiä. Jos tänne kirjoittaminen tuntuu luontevalta keinolta tunteiden purkamiseen, niin suosittelen sitä lämpimästi. :)

    Koulukiusaaminen on yhtä helvettiä, en tule varmaan koskaan ymmärtämään miten ihminen voi olla toiselle niin julma. Ja vanhemmiten kiusauksen tyyli vain muuttuu, kuten teidän perheelle on käynyt tässä oikeusjupakka-asiassa.

    Kiitos muuten kommentistasi, ajattelin tulla ihan tänne sen sanomaan. Kiva jos kirjoitukseni kiinnostavat, samaa voin sanoa myös sinun teksteistäsi. On kiva lukea miten toinen on samalla aaltopituudella. :)

    Voimia vielä tuhannesti sinulle ja perheellesi!

    VastaaPoista